סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת​

page-10

ככל שהרפואה המערבית מתקדמת ומתפתחת, נוספים לנו כלים חשובים שמאפשרים לנו לעקוב בצורה קפדנית אחרי מהלך ההריון, לזהות מומים פוטנציאליים אצל העובר וסיבוכים אפשריים במהלך ההריון ולבסוף לטפל בהם ולמנוע אותם מראש עד כמה שניתן. 

זה קורה כמובן בכל הבדיקות והמעקבים השונים, אבל אין ספק שהבדיקות הכי חשובות בהיבט הזה הן סקירת המערכות המוקדמת והמאוחרת. 

מדובר למעשה בבדיקות אולטרסאונד שבהן אנו עוברים על צ'ק ליסט מפורט ובוחנים רשימה ארוכה של איברים פנימיים ןחיצוניים בגוף העובר. ננסה להבין מה בעצם כוללת כל בדיקה ומתי אפשר לעשות אותה.

סקירת מערכות מוקדמת:

לבדיקה יש לגשת בין שבוע 14 לשבוע 16 להריון והיא תתבצע בגישה וגינלית או בטנית בהתאם ליכולת ההדמיה. הבדיקה אינה פולשנית ואינה מסכנת את האם או את העובר.  במהלך הבדיקה אנו בוחנים את המצג והמנח של העובר, מספר כלי הדם בחבל הטבור, כמות מי השפיר, הדופק של העובר והתנועות שלו. כמו כן נמדוד את הקוטר הדו רקתי (BPD), היקף הראש (HC), היקף הבטן (AC) ואת אורך עצמות הגפיים. כמו כן נבחן את התפתחות הראש והגולגולת, את מבנה הפנים וארובות העיניים, את החזה, הריאות ומדורי הלב, את הקיבה, הכליות, כיס השתן והשרשת חבל הטבור בבטן העובר וכן את התפתחות עמוד השדרה.

הבדיקה הזו (כמו הסקירה המאוחרת) מאפשרת לגלות מומים מבניים והתפתחותיים, אך היא לא נועדה לאתר מומים כרומוזומליים (לשם כך מבצעים שקיפות עורפית ובדיקות נוספות במידת הצורך). על פי המקובל ניתן לאתר באמצעות הבדיקה כ-60% מכלל המומים המולדים.

במקרים בהם יתגלו ליקויים או מומים מסוגים שונים, נפנה להמשך בירור וביצוע בדיקות נוספות. חשוב לדעת כי לעיתים מתגלים ממצאים חריגים שאין להם משמעות של ממש וכל שיש הוא לעקוב אחריהם ולבצע סדרת בדיקות נוספת. 

page-12
page-3

סקירת מערכות מאוחרת:

מומלץ לבצע בין שבועות 20 ל-22 להריון. הבדיקה דומה במהותה לסקירה המוקדמת והיא נעשית בשל העובדה שיש איברים שמסיימים את התפתחותם לאחר שבוע 20 ולכן הם  באים לידי ביטוי רק בשלב מאוחר יותר. בנוסף, יש מומים שהדמייתם לא מתאפשרת בשל מגבלות הרזולוציה של המכשיר ולכן צריך לבצע את הבדיקה בשלב מאוחר יותר לאחר הסקירה המוקדמת. לכן חשוב להדגיש שהסקירה המאוחרת המורחבת  לא מחליפה את הסקירה המוקדמת וכדאי לבצע אותה בנוסף. בבדיקה זו כאמור נבחן את התפתחות האיברים שבדקנו בסקירה המוקדמת יחד עם פרמטרים נוספים לבדיקה עליהם נעבור. גם כאן, במידה ויתגלו ממצאים לא תקינים, נפנה להמשך בירור וטיפול פרטני. הבדיקה אינה פולשנית או מסוכנת באף צורה.

למה חשוב לעבור את הבדיקות הללו?

כל זוג חייב להבין שהבדיקות האלו מאפשרות לנו גילוי של מרבית המומים המולדים וככל שאנו עולים על בעיות שונות מהר יותר, כך יש בידינו אפשרות לייעץ מוקדם יותר ועם פחות סיבוכים. 

בקליניקה של פרופסור בשירי תעברי בדיקות מקיפות וקפדניות הנעשות באמצעות מכשור רפואי מתקדם וחקר מתמיד של החידושים האחרונים בתחום המיילדות, כך שתוכלי להיות בטוחה שאת והתינוק שלך בידיים הטובות ביותר. 

למידע נוסף וקביעת תור השאירי פרטים ואנו ניצור קשר בהקדם.  

קבעו תור למרפאה